مطالب آموزشی

برند آیکاس، تاریخچه، معرفی کامل و آشنایی با برند آیکوس IQOS

برند آیکاس، تاریخچه، معرفی کامل و آشنایی با برند آیکوس IQOS

برند آیکاس، معرفی کامل و آشنایی با برند آیکوس IQOS

برند آیکاس یا آیکوس IQOS (تلفظ: /eye-kohs/) یک برند از محصولات دخانیات حرارتی و سیگارهای الکترونیکی است که توسط شرکت فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI) تولید می‌شود. این برند اولین بار در نوامبر 2014 در ژاپن و ایتالیا معرفی شد.

اکثر محصولات آیکاس IQOS دستگاه‌هایی هستند که توتون را بدون سوزاندن، داغ می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر کم‌خطرتر بودن محصولات دخانیات حرارتی مانند سیگار آیکوس IQOS نسبت به سایر محصولات دخانی وجود ندارد. یک بررسی سیستماتیک اخیرا نیز به همین نتیجه رسیده است.

انجمن تنفسی اروپا (ERS) بیان می‌کند که محصولات دخانیات حرارتی اعتیادآور هستند و در انسان سرطان ایجاد می کنند.

 

تاریخچه برند آیکوس IQOS

تاریخچه برند آیکوس IQOS

فیلیپ موریس اولین گام‌های تجاری خود را در زمینۀ دخانیات حرارتی در دهۀ 1990 با معرفی محصولات «Accord» و «Heatbar» برداشت، اما بعداً این محصولات از بازار خارج شدند. سرانجام در سال 2014، سیگار آیکاس IQOS برای اولین بار در ژاپن و ایتالیا عرضه شد.

از سال 2016، فیلیپ موریس با شعار «آینده‌ای بدون دخانیات» شروع به تبلیغ گستردۀ جایگزین‌های سیگار کرد و اعلام نمود که تمرکز تجاری خود را به سمت محصولاتی غیر از سیگار سوق خواهد داد. سیستم جدید سیگار آیکوس IQOS به نام «آیکاس ايلوما (Iluma)» که از فناوری گرمایش القایی استفاده می‌کند، در سال 2021 در ژاپن عرضه شد.

تا سال 2020، سهم آیکاس IQOS از بازار جهانی دخانیات، 5.5 درصد بود. همچنین، «آژانس غذا و داروی آمریکا (FDA)» اعلام کرد که «مدارک و شواهد موجود، برای صدور مجوز کاهش ریسک (محصولات آیکوس IQOS) کافی نیستند.»

تلاش‌های فیلیپ موریس برای گذار به یک تجارت «بدون دخانیات»، به این شرکت اجازه داد تا در آگوست 2021 برای تأمین مالی خود، اقدام به انتشار اوراق قرضۀ پایدار کند. اما این اقدام، نگرانی‌هایی در مورد «سبزپوشی» (greenwashing) ایجاد کرد. (سبزپوشی، روشی برای فریبکاری است که در آن شرکت‌ها وانمود می‌کنند به محیط زیست اهمیت می‌دهند تا وجهۀ خود را بهتر جلوه دهند.)

 

ساختار آیکوس IQOS

ساختار آیکوس IQOS

اجزای سیگار آیکاس IQOS

اکثر مدل‌های سیگار آی کاس IQOS از یک شارژر و یک نگهدارنده شبیه خودکار تشکیل شده‌اند. یک سیگار یا استیک یکبار مصرف (به نام «هیت‌استیک» یا «هیتز») حاوی توتون فرآوری‌شده و گلیسیرین داخل نگهدارنده قرار می‌گیرد و سپس دستگاه آن را تا دمای 350 درجۀ سانتی‌گراد برای استنشاق حرارت می‌دهد. «سری ایلوما»، نسخۀ جدیدتر، برای گرم کردن چوب‌های توتون (به نام «تريا») از القای الکترومغناطیسی استفاده می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: آیکاس ایلوما IQOS Iluma، سیگار الکترونیکی با مزایای شگفت‌انگیز

 

زباله سیگار آیکوس IQOS

فیلیپ موریس ادعا می‌کند که سیگار آیکوس  IQOS در مقایسه با سیگار سنتی، زباله و انتشار کربن را کاهش می‌دهد و این محصول را به عنوان بخشی از ابتکارات پایداری خود معرفی می‌کند. این شرکت همچنین با استدلال به اینکه دستگاه‌های سیگار IQOS با بازگشت به مراکز تولید قابل بازیافت هستند، خود را به عنوان بازیگری در اقتصاد چرخشی معرفی می‌کند.

با این حال، مرکز حقوق بهداشت عمومی در سنت پل، مینه سوتا این ادعاها را به چالش کشیده است، زیرا هیت‌استیک‌های استفاده‌شده زباله‌ای مشابه ته سیگارهای معمولی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، محصولات جدید مانند سیگارهای الکترونیکی یا محصولات دخانی حرارتی مانند IQOS، کل عرضۀ زباله‌های الکترونیکی را افزایش خواهند داد. به احتمال زیاد، تولید هر سیگار الکترونیکی بدون باتری، مایع سمی، فلزات و پلاستیک‌های متصل در دستگاه‌های کوچک که هیچکدام قابل بازیافت یا دفع مسئولانه نیستند، غیرممکن است.

 

اثرات سیگار آی کاس IQOS بر سلامتی

بسیاری از مطالعات اولیه روی سیگار آیکاس IQOS توسط صنعت دخانیات تأمین مالی شده است. یک بررسی سیستماتیک مستقل در سال 2021 نشان داد که در مقایسه با مصرف‌کنندگان سیگار، برخی از نشانگرهای خطر در بین مصرف‌کنندگان سیگار آیکوس IQOS کاهش یافته است.

با این حال، این بررسی همچنین اشاره کرد که استفاده از IQOS عملکرد میتوکندری را تغییر می‌دهد و این می‌تواند باعث تشدید التهاب مجاری تنفسی و سرطان ریه شود. این بررسی نتیجه‌گیری کرد که “به نظر می‌رسد برای ارزیابی میزان مصرف IQOS و عوارض جانبی بالقوۀ آن بر سلامتی، تحقیقات بیشتری لازم است.”

بررسی کاکرین در سال 2022 بر اساس 13 مطالعه، به این نتیجه رسید:

  • نمی‌دانیم آیا استفاده از دخانیات حرارتی به افراد برای ترک سیگار کمک می‌کند (هیچ مطالعه‌ای این موضوع را اندازه‌گیری نکرده است).
  • مطمئن نیستیم که احتمال بروز عوارض جانبی ناخواستۀ ناشی از مصرف دخانیات حرارتی در مقایسه با سیگار (6 مطالعه، 1713 شرکت‌کننده) یا عدم مصرف دخانیات (2 مطالعه، 237 شرکت‌کننده) متفاوت باشد. عوارض جانبی جدی ناخواسته در دورۀ زمانی کوتاه مطالعه (میانگین 13 هفته) در همه گروه‌ها نادر بود، به این معنی که ما درباره هرگونه اختلافی مطمئن نیستیم.
  • به احتمال زیاد، سطح سموم در افرادی که از دخانیات حرارتی استفاده می‌کنند نسبت به افراد سیگاری پایین‌تر بود (10 مطالعه، 1959 شرکت‌کننده)، اما ممکن است از افرادی که از هیچ محصول دخانی استفاده نمی‌کنند (5 مطالعه، 382 شرکت‌کننده) بالاتر باشد.

 

بازاریابی برند آیکاس IQOS

بازاریابی برند آیکاس IQOS

اولین دستگاه با برند تجاری آیکاس IQOS، دستگاه IQOS 2.2 بود که به طور تجاری عرضه شد. در سال 2021، دستگاه‌های IQOS تقریباً در ۷۰ کشور در دسترس بودند. در میان این کشورها، ایالات متحده، کانادا، بلاروس، مولداوی، گرجستان، اسرائیل، سوئد، کره جنوبی و پرتغال رویکرد خاصی را برای نظارت بر فروش دخانیات حرارتی/IQOS اتخاذ کرده‌اند. در کانادا و اسرائیل، بسته‌بندی دستگاه‌های IQOS کاملاً با پیام هشدار پوشانده شده است.

در ایالات متحده، FDA به فیلیپ موریس مجوز داد تا ادعای بازاریابی «کاهش قرارگیری در معرض مواد شیمیایی مضر» را مطرح کند، با این استدلال که تغییر کامل سیگار به IQOS باعث کاهش قرارگیری در معرض مواد شیمیایی مضر می‌شود، اما به طور خاص به فیلیپ موریس اجازه نداد ادعایی مبنی بر کاهش خطر ابتلا به بیماری در صورت تغییر از سیگار سنتی به IQOS را مطرح کند. تصمیم به اجازه دادن برای ادعاهای کاهش قرارگیری در معرض مواد شیمیایی مضر توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان عامل گمراه‌کنندۀ مصرف‌کنندگان مورد انتقاد قرار گرفت.

 

بیشتر بخوانید: سیگار ترا یا فیلتر تریا چیست؟ هر آنچه در مورد فیلتر ترئا IQOS Terea باید بدانید

 

بازاریابی مستقیم

فیلیپ موریس دائماً متهم به دور زدن قوانین ممنوعیت تبلیغ دخانیات با ادعای اینکه سیگار آیکاس IQOS یک محصول دخانی نیست، می‌شود. کانادا قوانین دخانیات خود را به روز کرد تا به طور مشخص دستگاه‌های دخانیات حرارتی را در لیست محصولات دخانی تحت نظارت قرار دهد. در فرانسه، گزارش شد که فیلیپ موریس دستگاه‌های خود را در مهمانی‌های خصوصی تبلیغ می‌کرد و گاهی اوقات فروشندگان به مشتریان علاقه‌مند نوشیدنی‌های الکلی نیز ارائه می‌دادند.

فیلیپ موریس متهم به استفاده از استراتژی‌های بازاریابی غیرقانونی یا بدون نظارت است: گزارشی در سال 2018 بیان می‌کرد که «فروشگاه‌های بوتیک IQOS محل تبلیغات تهاجمی از جمله مبادلۀ یک پاکت سیگار یا فندک با یک دستگاه IQOS، مهمانی‌های راه‌اندازی، ناهارهای «دیدار و گفتگو» و رویدادهای بعد از ساعت کاری هستند». به گفتۀ رویترز، «استراتژی بازاریابی، تقلیدی از شرکت‌های دخانیات در اواسط قرن بیستم است، زمانی که آن‌ها شروع به مرتبط کردن سیگار با هالیوود و افراد ثروتمند کردند.»

همچنین گزارش شده است که فیلیپ موریس چندین کمپین بازاریابی را به طور مستقیم با ذکر آیکاس IQOS انجام داده است و این محصول را به عنوان جایگزینی «بدون دود» و «کاهش خطر» معرفی کرده و مصرف‌کنندگان را به ترک سیگار یا روی آوردن به آیکوس IQOS تشویق کرده است. این رویکرد بازاریابی مورد انتقاد قرار گرفته است.

بررسی انتقادی گزارش‌هایی که توسط PMI برای حمایت از درخواست خود به FDA ارائه شده، ادعا می‌کند که «مصرف‌کنندگان ممکن است مفهوم «تغییر کامل» را اشتباه متوجه شوند [و] به احتمال زیاد ادعاهای بی‌اساس در مورد کاهش خطر را اشتباه متوجه خواهند شد». با این حال، FDA در اعطای مجوز کاهش قرارگیری در معرض مواد شیمیایی مضر، اعلام کرد که مصرف‌کنندگان بزرگسال پیام‌های مجاز را به درستی درک کرده‌اند.

بازاریابی برند آیکوس با تمرکز بر جوانان

بازاریابی با تمرکز بر جوانان

در سال 2019، رویترز گزارش داد که فیلیپ موریس در چندین کشور از افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی به عنوان «سفیر» برند و تبلیغ IQOS برای مخاطبان جوان استفاده می‌کند. PMI در پاسخ اعلام کرد که استفاده از افراد تأثیرگذار را متوقف خواهد کرد. به گفته متیو مایرز، رئیس کمپین برای کودکان عاری از دخانیات، این شرکت «تنها زمانی که با برخورد قانونی مواجه می‌شود، رفتار خود را تغییر می‌دهد.»

همچنین در سال 2020، گزارشی در مورد استراتژی اجرای IQOS فیلیپ موریس در استرالیا اشاره کرد که این شرکت «همزمان با اعمال فشار شدید بر دولت استرالیا برای قانونی کردن محصولات دخانیات حرارتی، برنامه‌ریزی برای فروش IQOS در مکان‌های مورد علاقۀ جوانان مانند بارها، کلوپ‌ها و رستوران‌ها داشته است، در صورتی که تغییرات قانونی پیشنهادی‌اش اعمال شود.»

 

فروشگاه آیکاس آنلاین تهران، یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های عرضه کنندۀ محصولات فیلیپ موریس تحت عنوان برند آیکوس است. جهت خرید انواع محصولات این برند، نظیر دستگاه آیکاس ایلوما، سیگار هیتس یا فیلتر تریا، می‌توانید به بخش فروشگاه آیکاس آنلاین تهران مراجعه کنید.

 

 

منبع: wikipedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *